موسسه حقوقی ثبتی تدبیرسازان معین

نحوه اخذ مجوز موسسه نشر دیجیتال

موسسه نشر دیجیتال به موسسه‌ای گفته می‌شود که اسناد، اطلاعات و محتواهای نوشتاری، تصویری و صوتی را از طریق فناوری‌هایی نظیر اینترنت و دستگاه‌هایی مثل گوشی‌ و غیره به صورت آنلاین و آفلاین، توزیع، تبادل و منتشر می‌کند. همچنین با عنوان‌های دیگری مثل موسسه نشر الکترونیک یا موسسه نشر آنلاین یا رسانه دیجیتال نیز شناخته می‌شود. عمده‌ترین بخش تولید محتوا در این موسسه مربوط به محتواهای نوشتاری نظیر مجله، کتاب و روزنامه است اما محتواهای صوتی نظیر پادکست‌ها و رادیوهای اینترنتی و محتوای تصویری مثل ویدیوها هم به سرعت در حال رشد هستند.
امروزه موسسه نشر دیجیتال فراوانی در جهان مشغول به فعالیت است. طبق آمار Statista، تا سال ۲۰۲۱، بیش از ۴ میلیارد کاربر فعال اینترنت در سراسر جهان وجود داشته است و این روند در حال افزایش است و گویای فرصت‌های فراوان رشد و فرصت توسعه گسترده برای این نوع موسسه است. در ادامه به توضیح مزایای این نوع موسسه نسبت به نشر چاپی و همچنین تشریح وضعیت آن در ایران می‌پردازیم.

مزایای خدمات موسسه نشر دیجیتال نسبت به موسسات نشر چاپی

در این بخش شماری از مهمترین مزایای خدمات موسسه نشر دیجیتال را نسبت به موسسات نشر چاپی مقایسه می‌کنیم.

  1. دسترسی آسان و متنوع به محتوا: شما از طریق خدمات موسسه نشر دیجیتال به راحتی می‌توانید در هر زمانی از طریق ابزارهای مختلف مثل رایانه، گوشی هوشمند و تبلت یا کتاب‌خوان الکترونیکی، محتواها را به صورت آنلاین یا آفلاین استفاده کنید یا به راحتی دانلود کنید و آن را با دیگران به اشتراک بگذارید در حالیکه نشر چاپی محدودیت‌هایی در زمینه دسترسی آسان دارد.
  2. کاهش هزینه‌ها برای ناشران و مصرف‌کنندگان محتواهای دیجیتالی: شما به عنوان ناشر و تولید کننده محتوا یا مصرف کننده محتوا، می‌توانید با حذف هزینه‌های مرتبط با کاغذ و همچنین حذف حمل و نقل در هزینه‌های خود صرفه‌جویی و از این طریق سود کنید.
  3. فرصت جذب مخاطبان بیشتر: همانطور که ذکر کردیم طبق آمار Statista، تا سال ۲۰۲۱ بالای ۴ میلیارد نفر در سراسر جهان به صورت فعال از اینترنت استفاده می‌کنند و انتشار محتوا منطبق بر نیازها و تجهیزات افراد، می‌تواند سود زیادی را برای موسسه نشر دیجیتال شما فراهم کند.
  4. کنترل فرآیند توزیع محتوا از طریق پلتفرم‌های نشر دیجیتال و آنلاین: اگر شما به عنوان موسسه نشر دیجیتال فعالیت داشته باشید و از ابزار پلتفرم‌های مرتبط با آن استفاده کنید می‌توانید از امتیازاتی نظیر تعامل با مخاطبان، دانستن تعداد کلیک و غیره برخوردار شوید.
  5. حفظ حقوق مادی و معنوی متعلق به ناشر: اگر موسسه نشر دیجیتال شما مجوز قانونی داشته‌باشد از سوء استفاده احتمالی از محتواهای شما جلوگیری می‌شود. گرچه این مزیت نیز در نشر چاپی هم وجود دارد.

موسسه نشر دیجیتال (رسانه دیجیتال) چیست؟

همانطور که ذکر کردیم موسسه نشر دیجیتال (رسانه دیجیتال) موسسه‌ای است که هر نوع محتوای نوشتاری، صوتی و تصویری را به دو صورت رسانه برخط و رسانه حامل دیجیتال تولید، توزیع و منتشر می‌کند. رسانه های برخط مبتنی بر شبکه (نظیر شبکه جهانی اینترنت) هستند و رسانه حامل دیجیتال مثل اپلیکیشن‌ها، بازی‌های رایانه‌ای و غیره است.

شرایط تاسیس موسسه نشر دیجیتال

اگر مایل هستید موسسه نشر دیجیتال را در ایران داشته باشید، باید مجوز نشر حامل دیجیتال یا نشر برخط را دریافت نمایید. یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از این مجوز، حفظ حقوق مادی و معنوی محصولات شما است. صادرکننده این مجوز، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. همچنین شرایط متقاضی حقوقی و حقیقی برای دریافت مجوز بایکدیگر متفاوت است. ابتدا شرایط دریافت پروانه حامل دیجیتال و بعد نشر بر خط و سپس شراط متقاضی و مدارک را توضیح می‌دهیم.
به صورت کلی برای دریافت مجوز موسسه نشر دیجیتال لازم است ابتدا درخواست خود را به صورت مکتوب به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه بدهید. اگر متقاضی حقوقی باشید معمولا بعد از ۶۰ روز بعد از ثبت کامل درخواست و بعد از بررسی شرایط مورد نظر، با توجه به داشتن صلاحیت، مجوز فعالیت موسسه نشر دیجیتال شما صادر می‌گردد.
پس از تایید استعلام حراست، مدیر عامل شرکت باید در آزمون آنلاین قوانین و مقررات شرکت کند. اگر متقاضی حقیقی باشید این پروسه حدودا ۹۰ روز طول می‌کشد. پروانه فعالیت برای نشر دیجیتال به دو صورت حقیقی و حقوقی صادر می‌شود. اعتبار پروانه دائم موسسه نشر دیجیتال ۵ سال و اعتبار پروانه موقت آن ۶ ماه است.

شرایط دریافت مجوز نشر برخط دیجیتال

لازم است بدانید مجوز نشر دیجیتال برخط (انتشار محتوا در بستر اینترنت داخلی و بین‌المللی) توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر می‌شود و می‌توانید متقاضی حقیقی یا حقوقی باشید و با توجه به هر نوع تقاضا مدارک خود را تکمیل نمایید. مدارک مورد نیاز تقاضای حقیقی همان اطلاعات شخصی فرد حقیقی مثل اطلاعات کامل شناسنامه و کارت ملی و مدرک تحصیلی یا گواهی اشتغال به تحصیل است. مدت زمان صادر شدن پروانه نشر دیجیتال برخط حداکثر تا ۶ ماه است.

شرایط دریافت مجوز نشر دیجیتال مبتنی بر حامل

اگر می‌خواهید آثار دیجیتال مبتنی بر حامل را منتشر کنید باید بدانید سه دسته مجوز ارائه می‌شود. مجوز تکثیر، پروانه انتشار و گواهی ثبت. که هر شرایط دریافت هر سه دسته را توضیح می‌دهیم.

  1. مجوز تکثیر: این مجوز برای محتواهای تولید شده خارجی صادر می‌شود. نظیر نرم‌افزارهای خارجی و باید توجه کرد هیچ حق مالکیتی برای ناشر یا ارائه دهنده در این نوع محتوا وجود ندارد.
  2. پروانه انتشار: این مجوز برای محتوای تولید شده داخلی صادر می‌شود.
  3. گواهی ثبت : نرم‌افزارهایی که در داخل کد نویسی شده‌اند گواهی ثبت دریافت می‌کنند.

مدارک لازم جهت تاسیس موسسه نشر دیجیتال

اگر شما متقاضی حقوقی یا حقیقی برای ثبت موسسه نشر دیجیتال باشید باید بدانید مدارک لازم برای مجوز نشر دیجیتال تقاضای حقیقی یا حقوقی با یکدیگر متفاوت است و باید مدارک را با توجه به نوع تقاضا تکمیل نمایید. همچنین لازم است بدانید طبق اصول وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت کلی متقاضیان دریافت مجوز ۵ گروه و به شرح زیر هستند:

  1. افرادی که حداقل ۲ نفر هستند و تا کنون شرکت یا موسسه ثبت نکرده اند. این افراد پس از گرفتن مجوز، با ارائه مدارک از سوی مرکز، موسسه یا شرکت جدیدی را در اداره ثبت شرکت ها ثبت کنند.
  2. کسانی که موسسه یا شرکت دارند و تمامی تغییرات لازم مرکز رسانه های دیجیتال را بر روی شرکت و موسسه خود می پذیرند.
  3. کسانی که موسسه یا شرکت دارند ولی تمایلی به انجام تغییرات لازم بر شخصیت حقوقی خود را ندارند. روند دریافت مجوز برای این گروه مثل گروه اول است.
  4. موسسات فرهنگی هنری چند منظوره و موسسات فرهنگی قرآن و عترت (دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی).
  5. ارگان ها و سازمان های دولتی.

مدارک مورد نیاز متقاضی حقوقی موسسه نشر دیجیتال

  1. عکس از تمامی صفحات شناسنامه به همراه کارت ملی اعضاء هیئت مدیره
  2. عکس گواهی سوء پیشینه تمامی اعضا هیئت مدیره
  3. عکس کارت پایان خدمت یا گواهی معافیت دائم
  4. عکس پرسنلی
  5. حداقل مدرک دیپلم
  6. اگر دانشجو هستید، نیاز به گرفتن گواهی اشتغال به تحصیل مهر شده توسط دانشگاه محل تحصیل را دارید.

مدارک مورد نیاز متقاضی حقیقی موسسه نشر دیجیتال

متقاضیان حقیقی باید جهت درخواست باید به سایت مربوطه مراجعه کنند تا شناسه کاربری و رمزعبور خود را اخذ نمایند و مدارک مورد نیاز خود را ثبت کنند.

فعالیت های موسسه نشر دیجیتال

در ایران با توجه به افزایش مصرف محتواهای فرهنگی و همچنین ضرورت حفظ حقوق مادی و معنوی محتواها، فعالیت های موسسه نشر دیجیتال رشد و توسعه پیدا کرده است.

هزینه ثبت موسسه نشر دیجیتال

با توجه به تغییر تعرفه‌ها ممکن است هزینه ثبت موسسه نشر دیجیتال در طول زمان تغییر کند نمی‌توان دقیق گفت که هزینه ثبت شرکت یا موسسه نشر دیجیتال چقدر است ، جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با شماره تلفن ۰۹۱۲۷۷۹۷۱۷۳ تماس بگیرید.

درآمد موسسه نشر دیجیتال

اگر شما به عنوان یک برند شناخته بشوید درآمد موسسه نشر دیجیتال شما می‌تواند قابل‌توجه باشد. همچنین به خاطر رشد مصرف محصولات فرهنگی، این موسسات می‌توانند فرصت شغلی فراوانی ایجاد کنند.

در سال‌های اخیر، موسسه نشر دیجیتال با انتشار، توزیع و تولید هر نوع محتوای نوشتاری، صوتی و تصویری رشد قابل‌توجه پیدا کرده است. با توجه به ۴ میلیارد کاربر فعال اینترنتی، این موسسه‌ها می‌توانند سودآوری بالا از طریق تولید محتواهای منطبق با نیاز جمعیت به‌دست بیاورند و هم چنین فرصت‌های فراوان شغلی نیز ایجاد کنند. موسسه نشر دیجیتال مزایای زیادی نسبت به نشر چاپی دارد مثل دسترسی همیشگی و آسان. اگر بخواهید در ایران موسسه نشر دیجیتال تاسیس کنید باید مجوز نشر حامل دیجیتال یا نشر برخط را دریافت کنید و مدارک منطبق با شرایط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را ارائه بدهید و پس از بررسی و تایید صلاحیت و باقی مراحل، موسسه خود را ثبت کنید.

خروج از نسخه موبایل